Lage websider

Som webutvikler har jeg veldig lyst til å kjøre et kurs i å lage websider i Tromsø til høsten.

Ser det finnes et oppgavesett på temaet, men lurer på om noen har prøvd å kjøre dette? Funderer både på egnet målgruppe (aldersgruppe?), bruk av editorer (bør man helst være på labmaskiner med homogent oppsett?) og praktisk gjennomføring (erfaringer fra ungene).

Hvis ikke blir vi kanskje prøvekaniner. :slight_smile:

1 Like

Vi i Kodeklubben Blindern (Oslo) har kjørt det noen runder. Jeg hadde ansvaret for første runde for en stund tilbake, her er notatene jeg skrev ned som guide for de andre veilederne:

Webkurset gir mulighet for kidsa til å gradvis bygge opp sin egen nettside med HTML, CSS og JavaScript. Det er lurt å starte lokalt med HTML uten å innføre CSS og JavaScript. Oppgavene på kodeklubben.github.io gir en god rekkefølge på oppgavene gjennom oppgaveseriene for HTML og “Intro til web”. Det er en fordel om kidsa bruker en teksteditor beregnet for koding når de lager nettsidene lokalt. Github Atom er et godt alternativ som er gratis, og fungerer på Windows, Mac og Linux.

Erfaringsnivået varierer, og de som kommer fra Python eller andre tekstbaserte kodekurs vil ha bedre forutsetninger for å klare JavaScript. Det er lurt å bruke verktøy som JSBin (som oppgavene anbefaler).

Anbefaler å sette opp kurskveldene slik:

  1. Gi en intro til HTML med enkle tagger som p, a, og så forklare og vise hvordan nettlesere fungerer ved å “hjelpe til” når man skriver ugyldig HTML
  1. Fortsette videre på HTML, gjerne repetisjon i plenum. Gi også en intro til nettsidestruktur. Kan begynne med CSS, må se an progresjon
  2. Gjennomgang av CSS i plenum, forklare forskjell på design og semantikk. (CSS brukes for styling og design, HTML er for struktur)
  3. Repetere CSS, gå litt videre på animasjoner. Noen kan begynne på JavaScript, eventuelt ta JavaScript i plenum om de fleste har kommet igjennom HTML/CSS
  4. Kidsa kan jobbe selv med sidene

Merk at en av oppgavene nevner publisering på Github. Brukervilkårene tilsier at vi må ha samtykke fra foreldre for barn under 13 år for å registrere bruker der. Man kan kanskje unngå dette ved å lage en generisk bruker. Dette er uansett på avansert nivå, kanskje mest aktuelt for de som har erfaring med web fra før.

Selv om oppgavene ikke nødvendigvis nå legger opp til det, er det god muligheter for å bygge videre på samme kode gjennom hele kodekurset ved at man stadig legger til og refaktorerer nettsidene de begynte på i første sesjon.

Kodeklubben Trondheim har også kjørt en runde med kurset nå nylig, og det har blitt kjørt et par ganger i Oslo som jeg ikke har vært med på. @Sigridas er leder for Kodeklubben Trondheim, og kan kanskje dele noen erfaringer

2 Likes

Vi kjørte det dette semesteret her. Jeg var ikke på kurset, men @andersnykaas var veileder der et par ganger. Har du noen erfaringer å dele Anders? :slight_smile:

1 Like

Hei!
Vi har hatt kurs i HTML/CSS her på Kodeklubben Bergen Biblioteket. Se bildet under.

Oppgave fra HTML/CSS kurs høst 2016

2 Likes

Heisann!
Vi i Kodeklubben Trondheim har hatt dette kurset dette semesteret. Vi brukte oppgavesettet som det lenkes til i første post. Oppgavene er gode, kurset gikk fint, og det så ut som kursdeltakerne kosa seg. :slight_smile:
Vi hadde på kursene barn fra 8 år og oppgaver. De mest ivrige kursdeltakerne på var 13-15 år.
De yngste elevene, de under 11 kom ikke gjennom hele kurset, men lærte likevel å bruke HTML og CSS til å sette opp en enkel nettside. De mer avanserte elevene kom igjennom HTML og CSS første kvelden (De hadde gjort litt lignende tidligere). Disse ble holdt i aktivitet gjennom resten av kurs-kveldene med javascriptoppgavene.
Det var flere elever som ble veldig flinke gjennom kurset.

Alle hadde med seg egen datamaskin. Vi anbefalte de å Instalere Atom, dette fungerte veldig bra. Jeg mener det var lurt at alle brukte en editor som Syntax Highlightning, da det gjør det mye enklere å hjelpe til med koden når noe er galt.

Første kurskveld visste vi litt eksempler på Powerpoint og ledet de gjennom å lage et HTML dokument, se siden sin og legge til overskrifter. Dette tok ca en time. Etter dette fikk elevene jobbe i sitt eget tempo med de ulike oppgavene. Resten av kurset jobbet de i eget tempo og fikk hjelp når de trengte det.

3 Likes

Så flott du deler kurs de har hatt på Bergen Off. Bibliotek, @BoBjpoltakova! Kan du opne opp lenka slik at alle får lese/kommentar-tilgang til dokumentet, trur du?!

@Herdis Nå skal alle ha tilgang til filen! :slight_smile:

1 Like