Kodeklubb for innføringsklasser

Våren 2017 arrangerte vi på Bergen Off. Bibliotek kodeklubb for innføringsklasser fra ungdomsskoletrinnet.

Her vet vi alle at kodeklubb med Scratch er en fantastisk måte å begynne med koding. Men med disse elevene fra alle kanter av jorda, ble dette en fantastisk norsktrening og datatrening i tillegg. Elevene hadde veldig varierende nivå av norsk og datakunnskaper, noen var helt nye til landet og andre var helt nye til data. Vi gjorde egentlig ikke så mye annerledes enn når vi har kurs til vanlig. De fikk de samme oppgavene, men det gikk gjerne litt lengre tid p.gra språkbarrièren.

Her er en liten hvordan vi gjorde det i forhold til planlegging og utførelse.

Hvordan?
Kurset vil gå over 5 uker på 1,5 time per dag, hvor deltakerne vil få oppgaver i programmet Scratch. Men kan kombineres med verksted aktiviteter som loddekurs og 3D-printing.

Forberedelse:

  • Møte med lærer for planlegging og tilpassing av program og læreplanmål
  • Oversatt invitasjoner til engelsk og morsmål.
  • Ordne med kursholdere
  • Frivillige til kurs.
  • Utstyr: Pc-er med internett tilgang, oppgaver på norsk (ha noen oppgaver på engelsk, evt morsmålet til deltakere som er nettopp ankommet.)
  • Praktisk kurs: 10-20 deltakere. Vi fant fort ut at små grupper fungerer ofte bedre.

3 Likes

Takk for innlegget, @helene! Flott det gjekk så bra! Eg var jo prosjektleiar for dette før eg begynte i LKK - og opprinneleg var planen å ha kodeklubb på flyktningemottak. Det var ganske mykje meir administrativt og det var lettare å ta det med ein klasse som får innføring i norsk. Veldig kjekt å sjå at det var så positivt!

Takk for at du skreiv litt om kva som skal til for gjennomføring av eit slikt opplegg!!

dette er så fett!

Takk @helene!

Tar gjerne en prat om hvilke tanker du har om hvordan vi kan gjøre med planene og erfaringene deres så de kan spres lett til andre, som @Herdis nevnte har vi gått inn og ut av planer om dette lenge!

1 Like