Forskning på programmering i klasserommet

Her kan vi poste og diskutere forskning som er gjennomført i Norge eller internasjonalt om programmering i skolen.

De siste to årene har det blitt skrevet to masteroppgaver om matematikk og programmering ved norske lærerutdanninger:

  1. Susanne Iversen: Koding som digital grublis (2015).

  2. Hedda Louise Lang-Ree: «Vi må tenke og ikke bare tegne» (2016).

Samtidig, ved Høgskolen i Østfold har de startet et forskningsprosjekt ved navn “Programmering som fag og pedagogisk verktøy i skolen”, som er verdt å følge med på videre.

1 Like

Her kommer noen flere artikler og rapporter osv. om temaet som er verdt å ta en kikk på:

  1. Rapport: Teknologi og programmering for alle.
  2. Notat: Programmering i skolen.
  3. Artikkel: Programmering som et pedagogisk verktøy i
    matematikkundervisningen
    .
  4. Artikkel: Kids Code in a rural village in Norway.