Feide og Scratch?

En kjedelig ting med Scratch er at ungene bør lage seg egen konto med brukernavn, passord, fødeselsdato og epostadresse. I skolesammenheng så har de fleste (nesten alle?) norske elever Feide-pålogging.

Det står at Scratch i dag ikke er koblet sammen med Google Classroom eller tilsvarende systemer, men er det noen som har jobbet for å kunne gjøre en SSO-integrasjon?

Alternativt, er det noen som har erfaring med bruk av lærerkonto på Scratch for å administrere påloggingen til deltakere på kodeklubb?

-Øyvind

1 Like

Eg meiner det er blitt jobba med ein slik integrasjon mot Osloskulen. Men eg skal høyre litt vidare om det er blitt jobba mot ein slik integrasjon og event korleis det går.

1 Like

Det er dessverre ikke noen enkel måte å løse dette på. For kodeklubb har jeg bedt foresatte om å sette opp konto før første kurskveld (og lagre brnavn/psw), mens på skolen har jeg veiledet elevene i å lage sin egen konto i klasserommet. De har da fått velge brnavn/passord selv, men måttet bruke min jobb-epostadresse. På den måten “eier” jeg kontoen de disponerer til skolebruk.

Feide-pålogging står veldig høyt på min ønskeliste også. Håper de har slike ting med i planene for Scratch 3. Tviler på at de kommer til å gjøre noe mer med plattformen før neste versjon av Scratch er klar på nyåret en gang.

1 Like

Hei. Kjempebra arbeid dere gjør med Lær Kidsa Koding.

Jeg forsøkte å lete litt etter eksempler på at Scratch har muligheter for integrasjoner for SSO, men fant ikke noe.

Jeg sendte en melding via kontaktskjema på https://scratch.mit.edu for å sjekke mulighetene for dette, og venter på svar derfra. Skal forsøke å oppdatere denne tråden dersom jeg får noe nyttig svar.

Feide (og Feide 2.0 / Dataporten) støtter protokollene SAML 2.0, OAuth 2.0 og OpenID Connect for integrasjon med tjenester ala dette. Om ikke dette er tilgjengelig med Scratch enda, så kan vi jo håpe at det blir mulig i fremtiden.

3 Likes

Flott at du tar kontakt med dem. Scratch 3 skal slippes utpå nyåret en gang, og jeg håper at de da har tenkt på å implementere SSO-løsninger. Scratch 2 begynner å bli såpass gammelt at SSO ikke var en så stor greie da det ble lansert, og de har sannsynligvis valgt å ikke implementere SSO i ettertid, men heller ta det med i neste utgave.

1 Like

Her er svaret jeg fikk:

Hi Andreas,
Thank you for your question. Unfortunately we do not support integration with 3rd party authentication systems at this time. We are exploring the possibility of adding SSO support in the future.
– Andrew

3 Likes

“Bumped” opp en Issue på dette. Ser det ikke har vært noen fremgang siden de to forrige gangene det har kommet opp på utviklerforumet deres (2013 og 2016).

https://github.com/LLK/scratch-rest-api/issues/1#issuecomment-345560451

2 Likes