Litt om deltakelsen på Retrospillmessen i Sandefjord

Vi var så heldige å få ha stand på Retrospillmessen i Sandefjord denne helga, 20. og 21. mai.


Standen vår bestod av et bord med laptoper, en stor TV med Simen Sommerfeldts propagandavideo, micro:bits og litt Raspberry Pi - utstyr.
Aktiviteten ble å tilby barna på messa å prøve koding, snakke med foreldre, lærere og andre voksne, og i det hele tatt spre det glade budskap.


Tilbakemeldingene vi fikk var at mange savnet et kreativt datatilbud, og de var glade for at ungene deres fikk prøve koding. Noen av foreldrene lot ungene bli sittende, for de ville absolutt gjøre seg ferdig.

Vi fikk besøk av Rob Hubbard, C64 komponist, og David Doak, Goldeneye på N64, nå kodeklubbentusiast. Det var svært inspirerende å høre hvordan de gjør ting i England på den fronten.

Plutselig ser jeg behov for å importere roboter fra England og lage ting med led-lamper fra Kina.

Jeg anbefaler alle som får muligheten til å gjøre som oss. Flere spurte om det var kodeklubber i deres distrikt, så vi henviste videre til kidsakoder.no. Også må det nevnes at det er veldig lurt å ha med ungdommer som instruktører.

4 Likes

Så kjekt at dere stilte opp og gjorde dette! Selvfølgelig passer det med ein kodestand på ei Retrospillmesse - ei messe må jo og peike på kva som blir framtida!!

Kom forresten David Doak med nokre gode råd på korleis dei gjer kodeklubbar i England for tida?

I England drives det tydeligvis koding mest med de yngre elevene, under 12 år.
De holder en del på med roboter og 3D printing der ungene lager egne modeller.

Ellers skulle han sende meg mer info om interessante ting når han kom hjem, så jeg skal heller prøve å tipse etterhvert som det dukker opp noe.

2 Likes