Lærerveiledninger til kodeklubbens oppgaver

Godt poeng at info til lærer pdd. er litt vanskelig å skille fra den vanlige oppgaveteksten.

En praksis jeg liker godt fra lærerveiledningene i skolebøker, er at man viser elevboken i forminsket format, og setter inn info, tips og differenseringsforslag til læreren som en “ramme” rundt. Se f.eks. Gyldendals lærerveiledninger i Multi og ViVo. Det gjøres riktignok i bok, i et format som er større enn A4. Jeg ser at den praksisen kan bli vanskelig å gjennomføre når det som produseres skal være utskriftsvennlig…

Jeg foreslår to alternativer til layout:
Det første er å dele et A4-ark i to A5-sider, der “elevsiden” konsekvent vises til venstre, og lærerveiledningen til høyre. Oppgaveteksten vil bli veldig liten skalert ned til A5, men de fleste skoler har tilgang på A3-printere som vil gi fullstørrelse, dersom det er behov for det. A4-arket blir da naturligvis i “liggende” posisjon.

Det andre er å skalere oppgaven ned til noe sånt som 70%, plassert øverst til venstre på et stående A4-ark. Da vil man få plass på høyre side og under oppgaven til å skrive inn informasjon til læreren. Får man tegnet inn en slags ramme rundt oppgaven, vil de være et tydelig skille mellom oppgavetekst og lærerinfo.

Jeg ser helt klart at dette kan by på en del utfordringer, og det kan sikkert bli et lite helv… å implementere på en god måte, men man hadde fått et tydeligere skille.