Kodetimen på samisk

Hei,
Kodetimen er nå ganske godt oversatt til bokmål og nynorsk (men vi trenger fremdeles mer hjelp!).

Det er naturlig at neste steg er samisk. Problemet med å oversette til samisk er at i mitt ekkokammer/nettverk er det ingen som kan samisk. Det jeg vet er at det er ikke veldig vanskelig å sette i gang et prosjekt på crowdin der vi oversetter, men før vi begynner bør vi ha på plass noen få frivillige som kan holde i prosjektet fra vår side.

Så derfor er spørsmålet: er det noen som kan samisk her? Som vil starte en prosess sammen med meg eller andre der vi setter i gang med samisk oversettelse? Jeg er sikker på at vi kan få støtte for denne jobben også… vi kan søke sametinget blant annet.

Er det noen der ute?

1 Like

Hei Helge!

En samisk oversettelse hadde vært kjempebra å få på plass! Jeg foreslår får med oss veilederen min Lars Ailo Bongo ved Institutt for Informatikk i Tromsø. Han vært innom Kodeklubben Tromsø, og vet hva Lær Kidsa Koding og Kodetimen går ut på. I tillegg har han nettverk som nok skal kunne få på plass en oversettelse!

Kontaktinformasjon ol. her: https://uit.no/om/enhet/ansatte/person?p_document_id=66818&p_dimension_id=88138

Bjørn

1 Like