Arrangementer med Micro:bit

LKK rapporterer inn bruk av Micro:bits fra Kodeklubbene månedleg. Vi gir omtrentlege estimat på det vi har gjort. Om du har hatt eit arrangement med micro:bit, eller skal ha, så er det flott om tipser meg om det - gjerne med lenke på kor mange som har blitt med og kva de har gjort.

3 Likes

Hei.

Vi hadde ett veldig bra arrangement i påsken hvor vi fikk hjelp av endel sponsorer (Item Consulting, Nordic Seimconductor, Enonic, Bitraf, Digital Impuls, Tøyen Cola og Mesh). Det var ett to dagers arrangement på Mesh hvor vi totalt var 40 barn (fra 8-15 år + en 6 åring). Alle lærte det samme (bare ett spor) og var utrolig vellykket. De store hjalp de små og de små lærte også de store noe her og der.

I hele kurset programmerte vi i PXT (visuell programmering - scratch-like). Første 1/4 av kurset handlet om enkel micro:bit programmering hvor vi avsluttet med en radio-oppgave. Det var stort for barna å programmere en liten “walki-talkie”.

Resten av kurset så konsentrerte vi oss om å bygge samt programmere en BitBot (https://4tronix.co.uk/store/index.php?rt=product/product&product_id=588). Jeg bygget en liten PXT-pakke for å la barna enkelt programmere denne (https://github.com/srs/pxt-bitbot). Vi programmerte selvkjørende robot som fulgte en linje og som blinket i alle mulige farger. Programmerte den også til å bruke sonar-sensor foran på bilen for å sjekke om den gikk mot ett hinder. Barna ble veldig entusiastiske og startet å programmere sin egen versjon.

Alle barna fikk ta med seg BitBot’en og MicroBit’en hjem til odel og eie. Var utrolig kult å høre tilbakemeldinger fra foreldrene som sa at barna startet med en gang å kode rett etter campen var ferdig.

Totalt sett var dette ekstremt vellykket. Kunne ikke håpet på bedre.

Så, hvis det er noen som vil vite mer om dette så er det bare å ta kontakt. Og hvis det og er noen som lurer på hvordan man programmere PXT-utvidelser så bare se på koden eller så kan jeg sikkert få til ett mini-kurs rundt dette.

2 Likes

wow! For eit bra opplegg!! Vi skulle gjerne sett det som oppgaver på kidsakoder.no!

Skal med tiden få laget oppgavene i kidsakoder.no format. Jeg fikk ikke tid til å sette meg inn i hvordan formatet når jeg skrev oppgavene så må gjøre det i ettertid.

Kodeklubben Bærum hadde et Micro:Bit lørdagsarrangement i mars (takk til Tjerand Silde)!

Akkurat har vi et kurs i Micro:Bit gående (7 ganger) (takk til Kodeklubben Oslo for utlån av Micro:Bit!).

Se https://kidsakoder.no/kodeklubb/baerum/ for annonsene.

1 Like

Eg har gjort en del med microbit det siste halve året, skal prøve å oppsummere litt her. Oppstarten var vel på en måte når BBC Learning og Microbit Foundation besøkte oss på Oslo Skaperfestival og vi holdt micro:bit-kurs der, selv om vi hadde gjort noen småting i forkant av dette også. Da var ting ganske nytt, så vi hadde forberedt litt til kurset, men satset også på at lærerne som deltok var interessert i å utforske litt selv også i løpet av de tre timer lange økten. Les mer om arrangementet på http://norwaymakers.org/osf16.

Videre arrangerte eg og Krister Borge et Microbit Hackathon i februar, hvor vi hadde ulike konkurranser som mange barn og voksne deltok på i løpet av to dager og leverte inn sine prosjekter. Helgen er oppsummert på https://microbitparty.net/oslo2017. I løpet av sommeren kommer vi til å publisere de prosjektene som ble levert inn som oppgavesett på http://oppgaver.kidsakoder.no.

Vi har testet ut diverse ting utenom som etterhvert har blitt til flere 5-ukers-kurs som vi har gjennomført i Kodeklubben Oslo et par runder allerede. Skisserer litt under hva vi har gjort der, i stigende vanskelighetsgrad. Dette er under arbeid, og kommer til å bli bedre dokumentert etterhvert, og vi har planer om å publisere både kursplan og noen oppgavesett rundt dette når vi etterhvert får tid til det.

Micro:bit PXT

  1. Intro til micro:bit (sensorer, knapper osv), koble til og vise nettsidene og mulighetene der (basic, input, logic, math osv.). Lage et lite program i fellesskap hvor ens eget navn blir skrevet til skjerm. Oppgave om å lage en terning-simulator. Sende terningkastet til en annen micro:bit over Bluetooth.
  2. Oppgave om å lage et kompass.
  3. Lage pixel-spill.
  4. Jobbe med egne prosjekter.
  5. Jobbe med egne prosjekter.

Kommentar: Kurset fungerte veldig fint hvor barna jobbet mye med egne prosjekter eller valgte veiledninger på egenhånd. De aller fleste hadde gjennomført minst 5 uker Scratch og App Inventor i forkant og var således godt vant med blokk-programmering og var ganske selvdrevne. Etterhvert som vi får testet mer og det kommer opplegg på norsk så kan vi kanskje lage et mer strukturert opplegg og da tilpasse for de uten særlig erfaring også.

Micro:bit Python

  1. Lære litt grunnleggende om Python og sammenligne dette med hvordan vi programmerte i Scratch. Vise frem editorene som er online og offline (denne anbefale dersom mulig å laste ned). Se på tutorials. Lage små testprogrammer. La barna teste litt selv.
  2. Vise hvordan vi programmerer å få input fra knappene. Da må man også introdusere if-setninger, og en bør si noen ting om (while-) løkker.

Temaer til senere:

  • sprites
  • bluetooth
  • kompass
  • temperatur

Python (& micro:bit)

  1. Installere Python fra python.org/downloads, åpne IDLE. Gå gjennom de fleste konseptene fra Skilpadder sammen med barna på storskjerm, forklare variabler, løkker og funksjoner, og la de prøve å tegne trekanter, firkanter og et hus på sin egen skjerm. Prøve å ta dette et steg videre i fellesskap for å lage en funksjon som tegner n-kanter.
  2. Prate om if-setninger og input() og vise eksempler fra oppgaven If-setninger. La barna prøve seg på Mattespill og Gjettelek.
  3. Forklare litt om lister og se på Huskespill. Kanskje er vi klar for å se litt på Hangman?
  4. Repetere hvordan micro:bit funker og hvordan man skriver kode til den i Python. Kan vi bruke det vi har lært nå til å lage mer avanserte ting med micro:bit? Spill som benytter seg av funksjoner vi lager? Spill mellom flere micro:bits via Bluetooth? Eksempler:
  • Primtall-funksjon som sjekker tall. Viser tall på skjerm, trykker “ja” eller “nei” til om tallet er primtall og gir poeng dersom korrekt svar.
  • Mattespill? To tall ganges sammen, printer regnestykket til skjerm og svarer i form av tiere (knapp A) og enere (knapp B) før svaret sendes inn (A+B) og sjekkes om det er korrekt.
  • Funksjoner som tegner trekanter eller firkanter på skjermen ut ifra hvilken knapp man trykker på.

Kom gjerne med innspill, og så vil dere høre mer om dette her etterhvert som vi har fått bedre tid til å dokumentere hva vi har gjort.

1 Like

Du har fått gjort ein god del!! ÅH! Det blir velstand når alt dette blir dokumentert!!

Hei!

I forbindelse med “Kodeklubb i Verkstedet” hadde vi på Bergen Bibliotek 5 kursvelder hvor 3 av de var om Micro:bit, 1 loddekurs og 1 om 3D-design og printing.

Vi begynte med enkle oppgaver i Micro:bit som de kunne lese selv. Vi ga dem enkle problemer og som de måtte løse . De var veldig kreative å fine løsninger selv og de syntes at det var kjempegøy. Vi hadde også en kurskveld med “MicroPython”. De fikk koble Micro:bit med krokodilleklipper og ørepropper for å lage kule lyder.

Se video:

2 Likes