Vi ble nylig kontaktet av en deltaker som syns at det trengs er forum der barn kan spørre om hjelp når de programmerer på egenhånd, utenfor kodeklubben. Vi i styret i Trondheim syns at det høres ut som en god ide, men syns at et slikt forum evt. bør være en samarbeid mellom flere kodeklubber.
En løsning kunne vært å opprette en egen forumkategori i dette forumet der slike forespørsler om hjelp kan postes.
Hva tror folk? Er dette kanskje til og med noe som har blitt diskuttert tidligere?
Godt forslag, spennande om det kan funke i praksis. Noen selger slike tjenester. Bør i såfall vere så lite admin som mogleg. Eg sender det vidare og spør om stemninga!
Jeg synes det høres ut som et godt forslag. Det kan også være en måte å holde eldre kids i loopen vår. Men et dilemma er at vi må ha noen som faktisk kan svare på spm og være til hjelp når det trengs, ellers er det ikke vits.
Under utdanningen var jeg med på et onlineforum for skoleelever, der vi fikk betalt en liten sum for å besvare alle mulige spørsmål rundt naturfag, tror jeg det var. Det blir, selvfølgelig, mye admin å gjøre noe slikt.
Klarer vi å stable på beina et Kodeklubben Online-team som kan ha ansvar for noe sånt, kanskje?
Hei. Det er en del utfordringer med dette iflg loven om personopplysninger. Barn har ikke lov til å bli brukere av elektroniske tjenester før de er 13 år. Jeg vet ærlig talt ikke om eksempel der barn og voksne snakker sammen på et åpent eller lukket forum. Jeg foreslår at du undersøker med en jurist får vi går videre.
Det er ikke vond vilje fra vår side. Vi holder på å lage en personvernerklæring for LKK og kodeklubben, for å sikre at vi holder oss innenfor det nye regelverket og beskytte barna. Den kommer i løpet av høsten, og vil gjøre det klarere hva som er greit og ikke.
Etter drøfting på styremøte har vi bestemt oss for å etablere en Facebook-gruppe. Da blir det enkelt å sette opp og vedlikeholde og deltakere har allerede måtte bekrefte at de er minst 13 år.
Når det gjelder hvem som skal “styre” forumet så tenker vi prøver å styre det selv fra starten av.
Hvis andre kodeklubber begynner å sende mange deltakere til gruppa så tenker vi at de kan være med å svare på spørsmål også.
Vi prøver i hvertfall, så ser vi hvor stor pågang det blir. Hvis det blir en superpopulært så kan vi vurdere et “skikkelig” forum på nytt.